torsdag 5 november 2009

Felgängade kranar och kamikazepiloter

New York onsdag den 4 november 2009

NY3

New York är en vansinnig stad. Den är gigantisk, den är stökig, det är aldrig tyst och den är så in i helvete levande. Jag tror antingen hatar man New York eller helt enkelt faller för dess charm.

Ett exempel; varför är kallvattenkranarna vänstergängade medan varmvattendito är högergängade som på alla andra ställen? Jag lyckades nästan slita av kallvattenkranen när jag skulle sätta på den. Jag tog i och tog och tog i men inget hände – tills jag kom på att den var gängad åt ”fel” håll.

Man blir ”honeyiad”, ”darlingad” och ”loved” inte lika här ofta som i det mer ytliga Florida. Men man blir snabbt accepterad och genuint välkommen bara efter några gånger på den diner som man väljer för sin frukost.

Taxichaufförer skall vi inte tala om. Det verkar som var och en av dom har gått utbildning i japanska flygvapnet inför Pearl Harbor – att åka taxi i NY är att uppleva en nära döden upplevelse. De gula taxibilarna kör som ilskna jordgetingar och det är ett under att det inte smäller på i varje gathörn. Finns det en annan fil att välja så gör man det.

New York-bon är en nyfiken jävel. Så snart han hör att du inte är från USA ska han ha reda var du kommer ifrån och då ska han berätta om sin farmor i Schweiz! Geografi är nämligen inte amerikaners starka sida, för att uttrycka det milt.

Det är aldrig tyst. Jag bor på Upper West Side denna vecka, inte långt från där John Lennon bodde. Det är bara några kvarter här ifrån. Tystnad är en sällsynthet även om den här delen av stan är ovanligt tyst eftersom det är ett bättre (läs rikare) folks område. Nere i Midtown eller södra delen av Manhattan är det aldrig tyst. Sirener, bilsignaler, skratt , högljudda röster, tidningsförsäljare eller andra nasare och alla andra ljud som hör storstaden till.

Som sagt New York är en vansinnig stad men jag kan inte annat än älska dess puls och dess tempo även om kranarna är felgängade, taxichaufförerna kamikazepiloter och det aldrig är tyst.

Text och foto: Ingemar E. L. Göransson

1 kommentar:

  1. HeHe

    En gång drogs jag in i illegalt spel där på Manhattan. Ett sånt där spel där man skulle gissa under vilken av tre uppochned vända glas som en liten grej befann sig.

    Förlorade kvickt tio dollar. Nån japansk turist blev blåst på hundra dollar. När polisen kom förbi knackade spelledaren till brickan där allt försiggick så allt flög ner i rännstenen. Alla sprang åt alla håll och på backen låg några hundra dollar.

    Att böja sig ner och plocka upp var inte tal om... Kniv i ryggen vem vill ha det.

    Jo New York är rätt intressant stad. Men skitig. Central Park gillar jag särskilt mycket.

    SvaraRadera