Att det gått 50 år sedan Bob Dylans karriär började kan inte undgå någon. Under de senaste åren har vi sett hur platta efter platta i serien ”The Bootleg Series” kommer med nya utgåvor som i sämsta fall intressanta och i bästa fall är oumbärliga. Men inte bara det kommer också ut promo-utgåvor som inte kommer i andra former än bara finns tillgängliga under några få veckor och sedan kostar 5-10 gånger vad de gjorde från början.
De senaste månaderna har det kommit ut ovanligt många utmärkta plattor med Dylan och det kan ju vara intressant och veta om det är något att lägga ibland ganska stora pengar på.
”Folksinger´s Choice” (Leftfield Media)
Det har gått 50 år så nu gäller inte samma copyrightregler längre. Därför har den här väl spridda bootlegen kunnat få legal utgåva. Det är ett radioprogram från mars 1962 kunnat se dagens ljus. Det är en ung Dylan som pratar (och hittar på om sin bakgrund) och spelar sina låtar på amerikansk radio i en show som leds av den då välkända Cynthia Gooding. Här gör Dylan tidiga versioner av exempelvis ”The Ballad Of Emmett Till” som aldrig fick plats på 1:a LP:n men också versioner av ex Hank Williams och Howlin´ Wolf standards.
Omslaget ser tyvärr ur som en billiga skräp-CD, bootleggens omslag med Washington Bridge var fan så mycket snyggare.
“In Concert Brandeis University 1963” (Columbia Performance Series)
Limiterad upplaga som har kommit som bonus antingen med ”The Witmark Demos” eller med ”The Mono Box”. Hela konserten från denna lördag i maj 1963 har fått sin utgåva här. Den säljs normalt inte separat men finns på Amazon till snabbt växande pris (precis som Carnegie Hall CD:n som nu kostar £20 och uppåt).
Intressant live med ypperligt ljud som aldrig blev annat än en hyllvärmare på Columbia. Värd att skaffa medan den finns.
“The Witmark Demos: 1962-1964” – The Bootleg series vol 9 (Columbia)
Det är i musikrättigheter det finns pengar att göra. Kan man få sina låtar publicerade och få dem inspelade så finns det pengar att göra. Det insåg Bob Dylan och därför spelade han in mängder av låtar för demo så andra kunde höra dem och spela in dem och Dylan fick in stålar på bankkontot.
Nu har Columbia/Sony samlat ihop de demon som Dylan spelade för musikpublicisten Witmark i New York och det är riktigt intressant. Här möter vi den unge Bob Dylan. Han sjunger fel, tar om och berättar om sina låtar för Witmarks folk.
Ytterligare en sten i bygget som ger förståelse för ett av den moderna musikens stora genier.
”The Original Mono Recordings” (Columbia)
Bob Dylans första åtta LP var ursprungligen i mono för att avlyssnas i mono. Det var få som hade stereoanläggningar på den här tiden. Alltså samma skäl som när EMI förra året återutgav The Beatles mono-versioner.
Så nu finns alla åtta plattorna från 1:an t.o.m. ”John Wesley Harding” i ”glorious mono”. Faktum är att det är ett mycket slagkraftigare ljud som möter i mono än i stereoversioner speciellt i de helt akustiska tidigare plattorna. Det är också tydliga skillnader i mixningarna på vissa låtar på ”Highway 61 Revisited” och ”Blonde On Blonde”.
Den köper den limiterade boxen får också en kod så man kan ladda ner mp3-versioner av hela boxen plus som bonus monoversionen av ”Positively 4th Street” – bara det är värt en mässa!
Nu väntar jag bara på den kompletta Town Hall-konserten från april, 1963. Den finns på bootleg i alla fall och trots att Dylan blåser i micken då och då är väl värd att ges ut! Kom igen Columbia, släpp den!
Text: Ingemar E. L. Göransson