torsdag 23 juni 2011

Glöm inte Maud Olofssons ansvar

British Leyland gick i graven för drygt 20 år sedan. Den statliga bilkoncernen som var bättre än sitt rykte och på väg upp ur problemen när Thatcher kom till makten 1979. Labour hade slutligen nationaliserat Leyland 1975 och hade sakta men säkert lyckats få företaget att komma upp på torra land. Den utvecklingen bröts snabbt genom privatiseringsvågen som var nyliberalen Thatchers signum.

image Läromästaren

Vår svenska Thatcher – Maud Olofsson – verkar ha lyckats med sin förutsatts att skada svensk industri och främst då svensk bilindustri när vi idag får beskedet att SAAB inte klarar att betala ut löner till personalen. Inspirationen och modellen för Olofssons politik är att finna i Thatchers industrifientliga politik på 1980-talet. Thatcher lyckades skada den brittiska industrin ända in i märgen och Maud Olofsson vill inget hellre än att vara Thatchers lärjunge. Genom sin ”passivitet” har Olofsson och regeringen Reinfeldt lyckats köra SAAB ner i konkursens svarta hål.

Den totala fordonskrisen är ett faktum. Inte bara att SAAB och deras tusentals anställda med stor sannolikhet blir utan jobb men också hela underleverantörsledet drabbas hårt. Det är också sannolikt att Volvo indirekt kommer att drabbas när olika underleverantörer inte överlever härdsmältan i Trollhättan.

Kunde regeringen ha gjort annorlunda, var det möjligt att rädda industrijobben på SAAB? Troligtvis om regeringen hade bedrivet en aktiv industripolitik och inte dogmatiskt och med fundamentalistens trosvisshet predikat sitt icke-ansvar.

image Lärjungen

Nu när SAAB-arbetarna inte ens får lön menar näringsminister Olofsson att hon och regeringen inte har något att skaffa med den allvarliga industrikris som Sverige i allmänhet och specifikt västra Sverige synnerhet hamnat i. Det får SAAB klara vi tvår våra händer säger Olofsson och säkerligen ler ett belåtet leende när ingen ser.

GM i USA nationaliserades i praktiken av den amerikanska staten. Den olustiga hanteringen av jobben i Trollhättan och fordonsindustri kunde ha fått en annan utveckling om den svenska regeringen hade haft samma omsorg om industriproduktionen i Sverige i allmänhet och i Trollhättan och Västsverige i synnerhet som Obama visade i USA.

En nationalisering hade i vart fall inte gjort saken sämre och den hade inte kastat tusentals bilarbetare ut i arbetslösheten. Eller, menar Olofsson att de ska i fortsättningen gå hem till hennes gelikar och tvätta, diska, gå ut med hunden, klippa gräset och så vidare för en lön som bara är en bråkdel av metallarbetarens.

Man får hoppas att regeringen Reinfeldt och dess ministrar blir hågkomna senast 2014 och belönas med en välförtjänt spark i ”röva” som det heter på Västsveriges mustiga språk.

Text: Ingemar E. L. Göransson

TALLROTH (Repmånad) läser den!

0711_ 565

(Ett tack till Weiron Holmberg!)

Läs boken om hur det kunde bli så här och alternativet: reformismens återkomst ”Arbetarrörelsens kris – Mellan reformism och marknadsliberalism”.

image

Beställ den nu till förlagspris inkl porto och moms 190 kr (jfr bokhandelspris ca 240 kr). För ytterligare information se och varför inte boka en föreläsning kring boken se.
Maila ordochkultur@telia.com

12 kommentarer:

  1. facket eller du själv kan väl stötta SAAB!

    SvaraRadera
  2. "En nationalisering hade i vart fall inte gjort saken sämre och den hade inte kastat tusentals bilarbetare ut i arbetslösheten."

    Det var precis vad S och Mona Sahlin ville göra, förstatliga Saab och hur tror du det skulle gå?
    Saab attraherar tyvärr inte tillräckligt med kunder, därför ska det inte ha några livlinor längre.
    Jag jämför med de tusentals småföretagare som ger ytterligare tusentals arbetare och tjänstemän försörjning - var finns Staten när dessa krisar?
    Låt Saab dö och låt dess anställda skolas om för annan försörjning - det är livets gång.

    Du skiter i Saab egentligen, du tänker på 3500 anställda - de hade inte fått en anställning utan ett företag. Ska du ägna dem en omtanke så är det att skapa förutsättningar för småföretagen i Västra Götaland att blomstra.

    Argumenterande liknande ditt var en stor anledning till att jag lämnade S och vaknade upp.
    Du skriver om ekonomiska förhållanden i dina böcker utan att fatta ens förordet.

    SvaraRadera
  3. Nicklasson recenserar min bok utan ens ha läst förordet.

    SvaraRadera
  4. Där ser man vad jobbskatteavdraget var värt! Hoppas dom som röstade på Alliansen inser det nu. Utan jobb inget jobbskatteavdrag, eller någon hjälp alls för den delen.
    SAABanställda har betalat ett fruktansvärt pris för regeringens politik. Regeringens handlade visar verkligen vad dom anser om folk. Har du jobb, så köper vi gärna din röst för ett par futtiga hundralappar i månaden, när du saknar jobb, får du betala tusenfalt. Ovanpå det stöttar vi inte din arbetsgivare när det blåser kallt, men din röst vill vi ändå ha!

    SvaraRadera
  5. Petter Nicklasson!
    Jag tycker du ska donera din hjärna till forskning och ta betalt i förväg.Den måste vara jättedyr eftersom den till stora delar verkar vara sprillans ny och obegagnad,i synnerhet vad gäller hyfs.Petter Nicklasson drar runt på S-bloggar och kallar alla för mindre vetande och blåser upp sina insikter som att han uppfann livet självt.Komiskt.Försök nu vara lite snäll på midsommar,klocka dig själv hur länge du orkar vara artig.Nanosekunder,fort gjort eller hur?/Mia Sjöqvist

    SvaraRadera
  6. Varvsindustrin, Tekoinudstrin, och liknande framgångsrika statliga industripolitiska insatser signerat S ledde ju till att jobben räddades - eller inte.
    Staten har inte kompetens att hjälpa storföretagen, och ska inte missbruka våra skattepenger på företag som inte klarar sig.
    Smällen får aktieägarna ta - det är de som äger företaget och som också får gå in med extra kapital via emissioner eller så får de se sitt kapital försvinna.
    Änställda har betalt för sitt arbete, försätts Saab i konkurs är de berättigade till ersättning via lönegarantin, och jag tror nog att myndigheterna kommer göra allt för att de anställda får annan sysselsättning.
    Fram t o m 2008 hade Saab förlorat över 25 miljarder, vilken samhällsekonomisk vinst vore det att pumpa in pengar i ett företag som inte kan sälja tillräckligt många bilar?

    Det är beklämmande av Juholt att utnyttja Saab för att peka finger åt regeringen.
    Säg mig vad en S-regering skulle gjort istället då.....

    SvaraRadera
  7. Förklara varför andra länders regeringar försöker klara sin industri. Jo, man vet dess betydelse men nyliberaler som Olofsson VILL INTE se någon industri då hon tror att industrins epok är över och nu ska vi försörja oss på servicejobb! Lika befängt som korkat! Läs gärna Collin i dagens AB som slår huvudet på spiken http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article13224888.ab
    När ägarna inte kan sköta företaget som inte bara handlar om några tusen jobb utan 10.000-tusentals jobb och en hel bransch på sikt. Då är det ett nationellt intresse och då bör staten helt enkelt göra som Obama - ta över SAAB. En nationalisering helt enkelt.

    SvaraRadera
  8. Collin är en MOTORjournalist, och hur insatt i nationalekonomi du är vet bara du själv....
    Jag kan inget om att bygga båtar på ett varv, men det kunde heller inte staten. Saab fick dessutom chansen att bygga upp sin industri i Malmö då de övertog nedlagda Kokums i Malmö.
    Av det bidde inget heller.... mer än att en massa skattekronor brann upp.
    Jag behärskar ekoonomi, det är mitt yrke dessutom.
    Jag tycker du har rätt till din åsikt, men du grundar dem på helt felaktiga - grunder.
    Märks du har ditt förflutna i facket, bland de äldre av dem finns inget företagsekonomisk tänk trots att deras medlemmar är beroende av att det går bra för företaget för att de ska kunna försörja sig.
    Svara på frågan varför Juholt pekar finger istället för att föreslå egna lösningar...
    Han har inget svar och både du och jag vet att Saab aldrig skulle fått någon hjälp från S heller...
    Löjlig och okunnig argumentation av dig.

    SvaraRadera
  9. Juholt pekar finger därför att han är i OPPOSITION
    Det ska han göra,visa på vad regeringen hanterar illa, så illa.Ungefär som med fiakosjukförsäkringen.Men ny ska jag ägna mig åt något som har mer ryggrad än Nicklasson.Min matjessill.trevlig midsommar.Mia Sjöqvist

    SvaraRadera
  10. Jag skulle bra gärna vilja veta vad socialdemokrater med Juholt i spetsen skulle gjort annorlunda, och då inte uttryckt i flum utan i exakta faktiska åtgärder ...

    Ingemar G. är i alla fall klar på sin inställning - nationalisering , ingen åsikt jag delar men det är i alla fall en åsikt man kan ta ställning till. På så vis är Göransson betydligt mer trovärdig än Juholtar'n.

    Vad Juholt med flera socialdemokrater mullrar om har ju inget som helst värde. De mullrar bara för mullrandets skull, de uppvisar därmed en total brist på ryggrad. Alla med lite ekonomisk och politisk kunskap vet att Juholt & Co inte skulle gjort annorlunda än alliansregeringen. Det finns spelregler man måste följa.

    SvaraRadera
  11. Så Nicklasson, riddare av den nyliberala sorgeliga skepnaden, menar att Collin för att han är motorjournalist har ingen kunskap om motorbranschen? Det säger mer om Nicklasson än om Collin som visar på ett viktigt faktum att fordonsbranschen i Sverige hänger ihop bl.a. i underleveratörsledet och därför SAABs ev. krasch mycket stora konsekvenser. Uppenbart begriper inte Nicklasson annars bryr han sig inte om storleksordningen 30.000 jobb. Men visst det var ju industrijobb!

    Nicklasson påstår att fackligt folk inte kan ekonomi. det får stå för honom men det är faktiskt direkt oförskämt mot alla de fackliga aktivister som måste för att klara sitt jobb förstå ekonomi. Själv har jag bakgrund som gymnasieekonom så helt bakom är inte jag heller.

    Men att förstå ekonomi är inte liktydigt med att vara marknadsliberal och nyliberal och tro att marknaden klarar jobben.

    Men nu får Nicklasson klara sig själv jag har inte tid med hans fabler och färdiga mallar. Jag har viktigare saker att ägna mig åt än att sitta och försöka en marknadsfundamentalist om att han har inte alla svar utan är verkligen ute och cyklar!

    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  12. Det finns f.ö. en viktig skillnad mellan å ena sidan teko och varvsindustrin och å andra sidan fordonsindustrin och det är den teknologiska och kunskapsmässiga skillnaden i kapital. Kunskapen och teknikutvecklingen är oändligt mycket större i fordonsindustrin än de tidigare och avsomnade (i Sverige) industrigrenarna. De i sig skapar nya industrier och teknik och kunskapsuppbyggnad, det är en viktig skillnad. Vilken uppenbarligen Collin inser också men sorgerligt nog inte Nicklasson fattar ett dyft av.

    SvaraRadera