Min grabb är medlem i Transport eftersom han pluggar för att bli flygmek. I och med att han är medlem i Transport så får han info från sin avdelning i detta fall 4:an i Linköping.
Transport är känt för att vara rakt på sak och inte smyga i buskarna med sina avsikter och åsikter. En högst befriande inställning – inget frökenlir här inte, vilket bekräftades av följande i det senaste numret av avdelningsbladet där man under rubriken ”Till dig som valt att inte vara medlem i facket” (i utdrag):
”Det måste vara skönt att gå till jobbet och veta att du inte är underbetald eftersom Dina arbetskamrater har sett till att Du har en skälig lön för ditt arbete.
(…) Du kan dessutom ta Dig en rast då och då, det har Du, Dina arbetskamrater att tacka för.
När de ändå var i farten , såg det till att göra Din arbetsplats säker, så att du inte skulle skada Dig (…).
Och du, Du måste väl ändå erkänna, att det är skönt med fem veckors semester, med lön för alla semesterdagarna. Och skulle du bli sjuk, Din stackare, så har Dina arbetskamrater sett till att Du får sjuklön och att det finns en företagsvård du kan vända Dig till.
(……) Du slipper att stå och jobba i t-shirt och jeans. Och Du slipper krossa dina tår, för dina arbetskamrater har ordnat gratis skyddsskor åt dig. (….)
Här ser du så omtänksamma Dina arbetskamrater är emot Dig. Det är bara synd att Du skiter i dom. När Du blir gammal och ensam, så kommer Du att minnas dina före detta kamrater. För det var ju de som fixat att du får en extra slant även nu, via avtalspensionen.
Hoppas Du får ett långt och lyckligt liv. Ont i ryggen kommer Du nog aldrig få, Du har ju ridit på andras ryggar hela tiden!!!
Hälsningar från dina arbetskamrater.”
…solidariteten gör
löntagarna starka…
Ursprungstexten är här något redigerad och är ett utmärkt exempel på klartext och vad fackets idé är – solidariteten som gör löntagarna starka nog att hävda sina intressen.
Talade facket klartext på detta sätt oftare skulle färre uppfatta facket som en myndighet utan förstå att facket är dess medlemmar och en organisation som bara kan få mer gjort än vad dess styrka tillåter.
Dvs. att man är många och att man är därigenom starka. Möjligen kan någon tycka att Transport i Linköping är för högljudda och har för råa röster för känsliga öron. Bra, höj rösten ett snäpp till - det behövs!
Text och foto: Ingemar E. L. Göransson
(Fler foton från Transportarbetarnas värld finns här och här.)
Du menar alltså att man ska vara med i en organisation för vad den gjort tidigare?
SvaraRaderaInte vad den gör nu eller vad den kan komma att göra i framtiden.
Sen är det ju faktiskt så att varken den där företagshälsovården, skorna eller avtalspensionen som transport skriver om är gratis. Allt betalas ur löneutrymmet och vissa kanske hellre hade velat ha högre lön och kunna göra sina egna val. Personligen skulle jag inte vara med i en fackförening som använder mina pengar till att stödja ett parti jag inte röstar på.
ja tycker dom där transportgrabbarna uttrycker sig väldigt bra ! mer sånt !
SvaraRaderaDetta var riktigt bra
SvaraRaderaSka ta med till min egen fackförening och uppmana dem att formulera om och ge ut en egen broschyr
Jonas, vad fackföreningsrörelsen har åstadkommit är ett mått på dess styrka. Summa: tillsammans är vi starka och de som väljer att ställa sig utanför men ta del av vad kollektivet skapar åker snålskjuts på sina arbetskamrater.
SvaraRaderaBritta, finns du på facebook - i så fall hör av dig så ska jag se till att du får hela texten.
Men då får man väl se till att så få som möjligt ställer sig utanför och detta kan man göra på olika sätt. Hade jag fått den där dryga, nedlåtande och lögnaktiga texten i min hand så hade jag låtit bli att gå med bara därför. Att sen de som inte är medlemmar åker snålskjuts är ju trots allt fackets eget fel genom att man kräver att kollektivavtalen ska gälla alla. Även icke-medlemmar. Snacka om att skjuta sig i foten. Sen är det här med att LO-facken mer eller mindre sitter ihop med SAP ett problem. Det blir extra synligt vid vissa saker, exempelvis alliansens skattesänkningar. LO-facken borde ha jublat över reallöneökningen och sen kritiserat det som man upplever är de negativa konsekvenserna av den sänkta skatten. När man avfärdar rubbet så driver man socialdemokratisk politik, inte sina medlemmars arbetsrellaterade intressen.
SvaraRaderaSkattesänkningarna innebär att välfärdsstaten nedmonteras och det drabbar i första hand LO-medlemmar och främst de på den nedre delen av löneskalan.
SvaraRaderaNu är det så att ursprungligen krävde arbetsgivarna att kollektivavtalen skall gälla hela arbetsmarkanden (Saltsjöbadsavtalet som gäller fortfarande). Finns ett kollektivavtal på en arbetsplats så måste det omfatta alla på arbetsplatsen. därav åker den som inte är med i facket snålskjuts på sina arbetskamrater.
Jag kan förstå din okunnighet. LO.-facken skriver inga avtal det gör förbunden. Och LO:s stöd till SAP har historiska skäl och orsaker. det har tjänat medlemmarna gott under många årtionden genom att det gett politiskt inflytande.
problemet idag är att det politiska inflytandet i SAP är för litet. Man ger ekonomiskt stöd men engagerar sig inte tillräckligt i politiken för att påverka den.
Skattesänkningar måste alltid betalas på ett eller annat sätt. Vad vi ser är hur välfärdsstaten krymper till förmån för marknadsliberala lösningar som utesluter många av LO:s medlemmar p.g.a. man inte har råd att betala vad det kostar.
Uttryckte mig kanske slarvigt. Är inte LO-facken (pluralis) samma sak som förbunden? Med LO-facken menar jag alltså de fackförbund som ingår i LO.
SvaraRaderaDå tycker jag att ni genast ska verka för att kollektivavtalen inte ska gälla de som inte är medlemmar i facket istället för att lägga skulden på den som av olika anledningar inte vill vara medlem.
Det är ju det faktum att fackförbunden tagit på sig att driva frågor som inte är direkt knutna till arbetet som är problemet. Jag går gärna med i en organisation som ser till mina intressen på arbetsplatsen. Resten sköter jag genom att gå med i ett parti, delta i debatten och rösta vart fjärde år. Varför skulle jag vilja vara med i en organisation som använder mina pengar till att stödja ett parti som jag inte röstar på? Man kan ju även som transportarbetare gilla sänkta skatter, friskolor och vårdval. Själv tjänar jag 21000 kronor per månad och skulle aldrig stödja SAP.
Att Johan Sahlin har svårt att skilja mellan LO och förbunden må vara hänt och han inte känner till rågången mellan förbundens uppdrag och LO:s uppdrag som det är definierat av kongresser under årtionden.
SvaraRaderaFörbundens uppdrag är att tillvarata medlemmarnas intressen på arbetsplatsen medan LO:s är att tillvarata medlemmarnas utanför arbetsplatsens väggar.
Det gäller även politiska intressen för inte ens Johan kan väl påstå att det är ointressant för löntagarna att barnomsorg, infrastruktur eller arbetsmarknads och näringspolitik fungerar?
Att kollektivavtalen gäller för alla är av största intresse för de innehåller inte bara löne- och arbetsvillkor utan också fredsplikten så länge avtalen gäller.
Det betyder om stora grupper inte omfattades av kollektivavtalen skulle de inte heller finnas fredsplikt på arbetsmarknaden för samma grupper. Konsekvens; delar av arbetsmarknaden skulle bli vilda västern och Sverige skulle hamna i samma situation som var före Saltsjöbadsavtalet.
Problemet som jag ser det är väl att inte facken med tillräcklig kraft och allvar driver sina politiska frågor i SAP för ögonblicket.
Jag tror faktikst varken löntagare eller arbetsgivare är intreserade av en sådan utveckling.
Är man missnöjd med politiken som exempelvis har man ju rätt att rösta på vilket annat parti man vill. Är man missnöjd med att ens fackliga organisation i demokratiska beslut beslutat att stödja SAP i exempelvis allmänna val så får man driva sin uppfattning inom organisationen/facket. Det är den demokratiska vägen att gå.
För johan du förnekar väl inte fackmedlemmarnas rätten att fatta demokratiska beslut och om en majoritet har en annan uppfattning än du så förnekar du väl inte deras rätt att som majoritet fatta och besluta enligt sin majoritetuppfattning?