tisdag 9 mars 2010

Rondellhundar och “Life Of Brian”

När Monty Python-gänget spelade in ”Life Of Brian” så blev det ett jäkla liv i Norge. Filmen totalförbjöds en tid för den kränkte religiösa känslor. De flesta utanför Norge (och troligen även i Norge) tyckte det var lite överreagerat av de norska myndigheterna.

image

Filmen ställde dock en principiell fråga – kan man och får man driva med religiösa symboler eller myter. Svaret blev vad det led att det var okey och de kristna fick finna sig i att man drev och ironiserade kring Jesusmyten.

När några danska tidningar ironiserade kring Muhammed så tog det hus i helvete. Danska ambassader brändes ner i muslimska länder. Hot om repressalier mot de publicerade tidningarna osv. Vad som utmärkte dessa teckningar var att de satte likhetstecken mellan terrorism och muslimer.

Att då muslimer kände det obehagligt kan man förstå för i dessa fanns samma fördomsfullhet som när nazistiska Der Sturmer gjorde nidteckningar av judar på 1930-talet. Alltså det är en skillnad att ironisera över religiösa symboler och att sätta likhetstecken mellan de troende av en viss tro och fördomar kring utövarna av samma trosbekännelse.

När nu svensken Lars Vilks ritade Muhammed som rondellhund blev det samma cirkus. Och idag har irländsk polis knäckt en konspiration för att mörda Vilks som har fått ett pris på sitt huvud på $ 100.000.

Den intressanta frågan blir naturligt – är det okey att driva med kristen fundamentalism men inte med fundamentalism av andra trosbekännelser. Vad svaret är vet jag inte. Men det hade varit fel att vika sig för de norska frireligiösa som gick i taket för ”Life Of Brian” är väl de flesta överens om. Men var går gränsen när det gäller andra religioner, eller kan det finnas en sådan skillnad.

Eftersom jag är ateist själv så går gränsen när man sätter likatecken mellan utövaren och påklistrade fördomar som att muslimer är lika med terrorister eller att judar har speciella egenskaper som har religiös grund.

Fördomsfullhet är portgången till främlingsfientlighet som är förstugan till rasism. Alltså det måste vara möjligt och helt acceptabelt att ironisera och driva med religiösa uppfattningar oavsett religion.

Text: Ingemar E. L. Göransson

1 kommentar:

  1. Jo, det är väl dags att utsätta islam för samma nedmalning som vi lyckats med när det gäller de frikyrkliga, statskyrkan etc. Förr var de mästerliga på att skriva folk på näsan om hur de skulle leva, idag har de inget större inflytande. Vi får se upp så att inte islam ersätter dem som förtryckare.

    SvaraRadera