Vid lunch utbryter Transportarbetarförbundets strejk om inget oförutsett händer. Nu kommer arbetsgivarehetsen mot Transports medlemmar och förbundets ledning ta fart. Självklart kommer konflikten att svida i skinnet på arbetsgivarna som vägrar skriva ett rimligt avtal för förbundets medlemmar. Men en strejk ska svida i skinnet och plånboken, det är ju själva syftet för att kunna vinna bättre villkor.
Lars Lindgren, Transports ordförande leder en viktig strejk
Vad gäller konflikten då? Inte bara lönevillkoren, även om de är viktiga, men det finns andra minst lika tunga frågor. Om man frågar Transportmedlemmen i Borås Mats Beausang, så får man nedanstående svar som idag var publicerat på Aftonbladets kommentatorsfält.
”Arbetsgivarna vill helt bestämma över arbetstidsförläggningen, ingen övertidsersättning, utan facklig insyn. De vill separera budbilsavtalet så de kör på ackord (som taxi), de vill skrota utlandsavtalet, införa 12 månaders provanställning, kunna sparka dig ena dagen för att ersätta dig med billigare arbetskraft dagen efter o.s.v.. Tro inte att det handlar om 700 eller 800:- utan det Transport slåss för nu är våra medlemmars, och i förlängningen era rättigheter på er egen arbetsplats."
Det står alltså mycket på spel när Transport nu utlöser sin strejk klockan 12.00. Att inte stödja Transport och transportarbetarna är ett svek. Hela arbetarrörelsen och fackföreningsrörelsen måste som en man ställa sig solidariskt med förbundet, dess medlemmar och strejkens mål.
Allt annat är ett stort, oförlåtligt svek! Solidaritet och inget annat gäller!
Text och foto: Ingemar E. L. Göransson, tidigare medlem i Sv. Transportarbetareförbundet under nästan 20 år.
Viktigt att det fackliga inflytandet nu förstärks. Arbetsgivarna vill ha alla makt över löntagarna vilket försämrar alla löntagares rättigheter både juridiskt och lönemässigt.. Transport, lämna inte er plats till giriga arbetsgivare! Stå på er!
SvaraRaderaSupport! Alla som menar allvar med solidaritet måste ställa upp på de fullt rimliga krav som transportarbetarenas ställer på rättigheter på de egna arbetsplatserna.
SvaraRaderaHörde nyss en lägesrapport från Västbergaterminalen på SR Radio Stockholm. Bor nära och går strax dit och morsar på Transportarna där.
SvaraRaderaMed tanke på att alltfler av företagen (såväl inom dagligvaruhandel och tillverknings-industri m.m) numera låter sina lager ligga ute på externa flak och terminaler för leverans "just in time" så börjar väl diskussionen om "samhällsfarlig konflikt" ånyo.
HOPPSAN! Fick just höra att konflikten är avblåst. O.K. Men fågan om samhällsfarligheten av den moderna filosofin med "just in time" istället för eget lager är väl fortfarande het.
Sven Lennart
Tack för stödet!
SvaraRadera